Odsłony: 4
W ramach upowszechniania idei rewitalizacji, w gimnazjum w Lubiewie przeprowadzono lekcję poświęconą temu zagadnieniu. Gimnazjum w Lubiewie jest jedną z dwóch tego typu placówek w gminie. Uczęszczają do niego uczniowie z około połowy terytorium gminy. W wyniku prac nad programem rewitalizacji dla gminy Lubiewo, to właśnie miejscowość Lubiewo została wskazana do objęcia działaniami rewitalizacyjnymi, a zespół szkół w Lubiewie ze względu na stosunkowo niskie wyniki sprawdzianów szóstoklasistów i egzaminów gimnazjalnych, wskazano do objęcia działaniami mającymi na celu poprawę poziomu kształcenia. Młodzież z klasy I gimnazjum, dla której przeprowadzono lekcję będzie więc z dużym prawdopodobieństwem beneficjentem działań, które będą tu prowadzone w kolejnych latach. Podczas lekcji oprócz zasadniczego tematu, poruszano szerzej sprawy rozwoju lokalnego i roli rozwoju społecznego, a także odpowiedzialności młodzieży za dalszy rozwój gminy.
Lekcja zakończyła się krótkim badaniem ankietowym, którego wyniki przedstawiono poniżej.
W lekcji uczestniczyło 19 uczniów, reprezentujących kilka miejscowości. Nie na wszystkie pytania uzyskano komplet odpowiedzi, ale na niektóre udzielano ich kilka (najczęściej dotyczyło to pytania o zainteresowania lub czego najbardziej brakuje w miejscowości zamieszkania dla zapewnienia wysokiej jakości życia).
Uczniowie pochodzili z następujących miejscowości:
- Cierplewo 1
- Lubiewice – 6
- Lubiewo – 8
- Trutnowo – 2
- Klonowo – 1
- W jednym przypadku – nie podano
Bardzo licznych odpowiedzi udzielono na pytanie „Czego najbardziej brakuje w Twojej miejscowości, by mieszkańcy byli zadowoleni z jakości życia”. Wśród odpowiedzi uwagę zwracają zwłaszcza bardzo liczne wskazania na infrastrukturę sportową. Uzyskano następujące szczegółowe wskazania:
- dobre boisko -6
- lepsze drogi- 3
- sklepu, który został zamknięty- 3
- rozrywka – 2
- bezpieczne drogi rowerowe- 2
- brakuje miejsca, w którym codziennie każdy mógłby znaleźć coś ciekawego dla siebie – 1
- praca -1
- market – 1
- biblioteka- 1
- autobusy nie dojeżdżają we wszystkie miejsca- 1
- więcej koncertów – 1
- dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania-1
- szkoła średnia-1
- kółka pozalekcyjne-1
- szkółka piłkarska- 1
- sala sportowa-1
- dojazd pociągów -1
- parki wodne-1
- siłownia-1
- niczego nie brakuje-1
W kolejnym pytaniu zapytano o zainteresowania młodzieży. Dominuje tu sport (jest to jedyne powszechne hobby), a zwłaszcza piłka nożna. Uzyskano następujące odpowiedzi (wielu ankietowanych udzielało 2 odpowiedzi):
- sport (w tym piłka nożna, bez unihokeja)-11
- unihokej- 1
- muzyka-4
- informatyka -3
- fotografia-2
- spacery-2
- maszyny rolnicze -1
- wędkarstwo-1
- elektronika-1
- fryzjerstwo-1
- mechanika-1
- samochody, ciężarówki-1
- gry komputerowe-1
Na pytanie, czy już dziś ankietowany potrafi powiedzieć, w jakiej szkole chce się uczyć po ukończeniu gimnazjum, twierdząco odpowiedziało 7 osób. Wskazywały dosyć ogólnie rodzaj lub profil szkoły – technikum (3), gastronomiczną, zawodową, sportową, zawodową. Należy jednak pamiętać, że lekcję przeprowadzono klasie I, a więc brak sprecyzowanych planów jest tu zrozumiały.
Na pytanie jaki zawód ankietowany zamierza wykonywać w przyszłości, odpowiedziało 9 osób, choć w kilku przypadkach podano wariantowo 2 zawody. Uzyskano takie wskazania jak: adwokat, elektryk, fryzjer, kierowca ciężarówek, lekarz, mechanik (2), muzyk, operator koparki, piosenkarka, programista, sportowiec, trener personalny, „w kierunku biologii lub plastyki”, żołnierz.
Na pytanie „Czy w przyszłości – będąc już dorosłym człowiekiem – zamierzasz pozostać w swojej miejscowości, czy będziesz chciał/chciała się wyprowadzić” NIKT nie wskazał „Na pewno się nie wyprowadzę”, 3 – „Raczej się nie wyprowadzę”, 3 – „Myślę, że się wyprowadzę” a 13 – „Jeszcze nie wiem”.
Ostatnie pytanie miało na celu sprawdzenie, czy zagadnienia rewitalizacji zostały przedstawione w sposób wystarczająco przystępny. Na pytanie „Czy po dzisiejszej lekcji wiesz już co oznacza słowo „rewitalizacja”?” twierdząco odpowiedziało 19 ankietowanych.
* * *
Podkreślić należy, że podczas lekcji uczniowie wykazali się dużym zainteresowaniem przedstawianą tematyką, a udzielone odpowiedzi wskazują na dosyć duży – jeśli uwzględni się wiek ankietowanych – poziom świadomości obywatelskiej i odpowiedzialności. Bez wątpienia ankieta pozwala na poznanie problematyki gminy widzianej oczami młodzieży, ale też ukazała największe zagrożenie w rozwoju gminy – potencjalną emigrację młodych mieszkańców.
Rekomenduje się Pracownikom Urzędu Gminy i instytucji podległych, zapoznanie z wynikami ankiety!